Historia Ziołolecznictwa – nauka o leczeniu i Zwalczaniu Chorób

0 0
0 0
Read Time:5 Minute, 21 Second

Historia Ziołolecznictwa – Ziołoterapia to naturalna terapia, która wykorzystuje rośliny lub części roślin w różnych formach.

Termin fitoterapia pochodzi od dwóch greckich słów: fiton – roślina i terapia – nauka o leczeniu i leczeniu chorób.

Jej początki giną w historii…

Ale to pewne określenie jest wam znane. Właśnie zrobiłem herbatę ziołową, jak zwykle robię prawie co wieczór. Rośliny są naszym „uzdrowicielem”, ale przede wszystkim naszym przyjacielem, gdy spotykamy się z różnymi przypadkami lub chorujemy. Musisz je tylko odkryć, poznać i nieuchronnie je pokochasz. Zwykle gotuję trochę kminku, potem łączę z limonką, z odrobiną rumianku, nawet dziurawca, dodaję cytrynę i na koniec piję po prostu lub z miodem.

W rzeczywistości dowiadujemy się od dr Alexandriny Nicu, że słynny egipski papirus Ebers, napisany za czasów pierwszej dynastii Den (około 3000 pne) wspomina o wielu przepisach ziołowych.

Ajurweda, od sanskryckich słów ayur – życie i veda – nauka, to tradycyjna medycyna indyjska, mająca 3000 lat. Oprócz systemu holistycznych koncepcji, powiązanych ze sobą pod względem mechanizmów zdrowia i chorób, zawiera ponad 5000 tradycyjnych roślin leczniczych, których zastosowanie jest bardzo wszechstronne.

Również chińskie ziołolecznictwo, integralna część tradycyjnej medycyny chińskiej, tak stara jak ajurweda, wykorzystuje imponującą liczbę roślin w zindywidualizowanych recepturach.

 A co z nami, 

Historia fitoterapii – Początki fitoterapii w Rumunii

Herodot, zwany ojcem historii, napisał o Dacianach, że są „dobrymi koneserami roślin, posiadającymi specjalne techniki opieki nad chorymi roślinami”. Z pism Herodota można wywnioskować, że populacje tracko-dackie znały fumigację konopi indyjskich (haszysz) o działaniu euforycznym i narkotycznym przeciw bólom porodowym. To i tylko to dowodzi, że Dakowie mieli powiązania z ludami Wschodu.

Homer, wielki poeta starożytności, pisał o getodakach, że „oprócz waleczności i męskości przejawianej w bitwach, posiadali także wykształcenie moralne, przejawiające się w opiece nad obcymi, chorymi i rannymi, którzy padli na ich grunt.”

Mówi się, że Dioscorides, lekarz i chirurg za panowania Nerona (50-75 ne), jest założycielem medycyny jako nauki i najlepszym botanikiem. Grecki lekarz, urodzony w Azji Mniejszej w I n.e., odbył wiele podróży, m.in. do Dacji, gdzie zebrał bogactwo materiału do napisania bardzo cennej dla ówczesnej medycyny naturalnej księgi zatytułowanej „O sposobach leczenia”. Wydana w 77 roku książka opisuje 600 gatunków roślin leczniczych, z których 40 było specyficznych dla terytorium Dacji. Spośród tych gatunków 27 roślin ma nazwy dako-śladowe, 8 – łacińskie i 5 – greckie. Co jest potwierdzeniem starożytności fitoterapii na ziemiach tego  kraju.

Od XVIII wieku jego praca jest podstawą badań botaniki medycznej.

W poetyckim dziele Owidiusza (43 pne-17 ne), ukończonym podczas jego wygnania w Tomis-Konstanca (8-17 ne), wspomniano o wielu roślinach leczniczych, które rosły w przestrzeni karpacko-dunajskiej, a zwłaszcza w Pontus Euxinus (Czarny). Morze). Wśród tych gatunków wymieniono Aconitum, Adonis, Malva.

Inny przedstawiciel kultury antycznej, łaciński poeta Wergiliusz, stwierdził w swoich listach, że „Pontus Euxinus nosi wiele ziół i leczy wiele chorób”.

Po podboju Dacji przez Rzymian (106 rne) terapeutyczny arsenał flory leczniczej Dacji został wzbogacony o nowe gatunki przywiezione przez wojsko i administrację rzymską.

Pseudo-Apulejusz, pisarz i botanik z II wieku naszej ery, w swojej pracy „De medica minibus herbarum” wymienił 37 innych roślin o działaniu leczniczym stosowanych w Dacji.

Badanie porównawcze pokazuje, że 11 gatunków o nazwach dackich jest identycznych z tymi, które zanotował Dioscorides. A 26 gatunków pojawia się tylko w pismach Pseudo-Apulejusza, prawdopodobnie zebranych bezpośrednio z terytorium rzymskiej Dacji.

Po ewakuacji Dacji przez rzymskie władze administracyjne i wojskowe za panowania cesarza Aureliana (275 r.), naturopatia była jedyną metodą łagodzenia i leczenia cierpienia chorych, opartą na wiedzy zdobytej w poprzednich stuleciach.

W Grădiştea Muncelului w okręgu Hunedoara od 1955 r. o istnieniu starożytnej praktyki medycyny naturalnej świadczy odkrycie glinianych naczyń na balsamy i maści.

Mieszkańcy ziem rumuńskich zachowali ciągłość bogatej tradycji w użytkowaniu roślin ze spontanicznej flory. Wykazano, że skutecznie leczą cierpienia fizyczne i psychiczne (urazy, złamania, krwawienia, zatrucia, ukąszenia zwierząt, oparzenia słoneczne, odmrożenia, choroby zakaźne, epidemie).

W XIV-XV wieku medycyna ludowa była praktykowana w szpitalach istniejących w klasztorach Tismana, Bistriţa de Vâlcea, Neamţ, Prislop w Mołdawii, gdzie stosowano rośliny lecznicze, zbierane ze spontanicznej flory otaczającej klasztory lub uprawiane we własnych ogrodach .

Historia fitoterapii – w przypadku każdej choroby, mnisi w klasztorach, a także wsi uzdrowiciele i lekarze wykorzystywali  niektóre rośliny znane w tamtych czasach :

  • arcydzięgla (Angelica archangelica) za szkody i choroby serca, dzikiej róży (Chelidonium majus) na żółknięcie, dżdżownic (Centrum) w przeziębieniach, alior (Euphorbia) w reumatyzmie i grzybicy, kapelan (Petasites) na długość.

W leczeniu innych schorzeń stosuje się również:

  • łopian (Arctium lappa), brustan (Telekia) scrântitoare (Potentilla), skrzyp (Equisetum), krwawnik (Achillea), Pojarnia (Hypericum), rumianek (Matricaria), hibiscus trionum ( Hibiscus), boz (Sambucus), bazylia (Ocimum basilicum).

Władcy tamtych czasów zachęcali do stosowania roślin leczniczych środkami, którymi dysponowali.

Alexandru cel Bun w Mołdawii nadał specjalne przywileje kupcom lwowskim (1408) i Mircea Starszemu przywileje kupcom braszowskim (1413) na wytwarzanie produktów farmaceutycznych z roślin i przypraw pozyskanych z innych obszarów globu(kadzidło, pieprz, szafran, cynamon , goździki, gałka muszkatołowa, imbir). Znana jest intensywna działalność kupców z Târgoviște, Vâlcea i Campulung de Muscel. Przywieźli naturalne lekarstwa i przyprawy z Sybina, Făgăraș i Braszowa.

Do najstarszych zachowanych w naszym kraju tekstów z dziedziny fitoterapii i aromaterapii należy rękopis pt. „Zastosowanie roślin leczniczych”. Datowany na XVI wiek i przechowywany w Archiwum Państwowym Bukaresztu.

Wspomniane są tutaj pewne obawy związane z domową fitoterapią, wykorzystującą wiele gatunków leczniczych stosowanych w tamtym czasie (łopian, żeń-szeń, trawa skoszona, babka, pietruszka, szynel, jaszczurka, sakiewka pasterska, pokrzywa). A także niektóre aromatyczne gatunki spożywcze (dzięgiel, koperek, melisa). Mięta była uważana za bardzo cenny środek, „z wielką mocą leczenia wszelkich chorób i wyłapywania wszelkich wewnętrznych zepsuć”.

Począwszy od XVI wieku się pierwsze dokumenty napisane w języku rumuńskim

pojawiają…, potwierdzające szerokie zastosowanie roślin leczniczych w zapobieganiu i zwalczaniu wielu chorób.

Możemy wspomnieć „Psalteria Scheiană” (1515), „Herbarium de la Cluj” (1587), a zwłaszcza „Sanitatis studium”, napisane przez Paula Kyra i wydane w Braşov w 1551 roku. Ziemie. „Zasada Matei Basaraba” (1662) podkreśla rolę specjalisty w odkrywaniu ziół o właściwościach leczniczych przeciwko truciznom.

W tym okresie powstały pierwsze apteki miejskie, wspierane finansowo przez ratusze Sibiu (1494), Braszowa (1512), Bistriţa (1516) i Făgăraş.

Pod koniec XVI wieku lecznicze rośliny nazwano „gatunkami” i rozprowadzał aptekarz. Natomiast rośliny aromatyczne były rozprowadzane przez aromaty, znane w Jassach od 1594 roku.

Transylwański uczony Teodor Corban napisał w latach 1691-1700 „Dictiones Latinae cum Valachica Interpretatione” na prośbę biskupa Mitrofana z Buzau. W którym nadał zlatynizowane nazwy niektórym znanym wówczas roślinom leczniczym:

  • abrotanum (Artemisia abrotanum) – drewno Pana;
  • aconitum (Aconitum) – omag, trująca trawa;
  • bryonia (Bryonia) – wróbel ziemny;
  • centaurium (Centaurium) – trawa przeciw zamarzaniu;
  • cykuta (Cicuta) – gwizdek, cykuta; mentrastum (Mentha) – dzikość;
  • serpyllum (Thymus) – trawa kukułkowa, tymianek;
  • trychonon (Solanum nigrum) – winogrona 

 

 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.